Dovolenka na Slovensku

Stredné Slovensko som si zamiloval už pred rokmi, a tak po rozpačitých skúsenostiach s návštevou kultúrnych a prírodných pamiatok na Gemeri v minulých rokoch, som tento rok s rodinou zamieril západnejšie - a urobil som dobre. Tam pochopili, čo je turizmus, ba čo viac, niekde dokážu vyčariť pre región turistov aj z ničoho. I keď tam som zažil aj opačný extrém a pochopil som logiku ničoho na Gemeri :)

Ružiná pri Divíne
Ružiná pri Divíne (zdroj: š.k.)

Ak sa vyberiete po strednom Slovensku s malými deťmi a v horúčavách, musíte rátať s tým, že pár zastávok budete mať aj pri vode, takže my sme pri vode začínali aj končili - vodná nádrž Ružiná (odbočte v Mýtnej, zo strany Divín, tam je vybavenosť lepšia) poskytuje nielen možnosť plážového kúpania, ale aj kempovania za celkom rozumné ceny (keďže sme všade nosili stan, budem hodnotiť túto časť cenníka a vybavenosti v jednotlivých kempoch).

Voda čistučká, jej teplota ideálna aj pre malé deti a detské ihrisko na pláži umožní oddych od vody aj rodičom (keďže deti by z vody najradšej ani nevyšli). Na samotnej pláži sa nachádza dokonca aj sprcha, ktorou môžete zo seba zmyť pot alebo vodu z priehrady (i keď tu naozaj čistučkú). Samotný kemping poskytuje v cene ubytovania toalety (škoda, že nie všetky funkčné), umyvárku s pitnou vodou a sprchy (tie boli otvorené dvakrát denne na tri hodiny).

Zvolen ako mesto poskytuje turistom dostatočný program, aj keď sa v ňom akurát nič nekoná a chcete ním iba prejsť. Odparkujte auto pri Europe a prechádzku po blízkom námestí určite neoľutujete.

ihrisko na námestí

Námestie je totiž skutočnou a priestrannou pešou zónou, na ktorej sa nemusíte obzerať za svojimi deťmi každých desať sekúnd (ako trebárs v Rožňave) a kde si v kľude môžete dať točenú zmrzlinu, v ktorej skutočne cítite aj smotanu, napiť sa čistej vody, ak vysmädnete (na to slúžia fontánky s pitnou vodou), alebo si len tak v kľude posedieť na lavičke, kým vaše deti sa môžu vyblázniť na detskom miniihrisku umiestnenom priamo na námestí. O vonkajších terasách a fontáne vravieť ani nemusím. Pre stanujúcich turistov - ubytovať sa dá v kempingu Neresnica (umiestnený hneď vedľa kúpaliska), ale neodporúčam nechávať v ňom veci voľne položené, bez dozoru - kemping kvôli stavbe cesty nie je tento rok z jednej strany oplotený a ľahko vám môžu nejaké veci zmiznúť (tak ako nám potraviny) a nik vás na to vopred neupozorní (hoci ako sa nám vyjadril jeden zo zamestnancov kempingu - krádeže tam vraj majú na dennom, presnejšie nočnom, poriadku).

Rýchlostnou cestou sa cez Žiar nad Hronom môžete vybrať do Bojníc, známeho to centra akýchkoľvek atrakcií (čo sa aj patrične odrazilo na množstve ľudí a cenách). Oplatí sa! Či už navštívite ZOO, pôjdete sa okúpať na kúpalisko Čajka, či navštívite zámok zachytávajúci časť našej histórie, vždy je to program celodenný. Keďže my sme v Bojniciach stáli iba na deň, rozhodli sme sa pre zámok. Deti ešte v žiadnom neboli (iba na hrade - ešte v nevyhoretej Krásnej Hôrke) a kaštieli (v Koháriovskom Svätom Antone), a tak aj ony súhlasili - veď v ZOO boli už viackrát a kúpalisko bolo v Bojniciach pre celú rodinu pridrahé (to som mal vypozerané radšej kúpalisko v Rajci o deň nato). A klobúk dole pred sprievodkyňou - v našej skupinke bolo viacero malých aj najmenších detí a trpezlivosť a pútavosť s akou vysvetľovala napriek tomu si zaslúži obdiv. Deti prehliadka ani chvíľu nenudila a bez reptania zvládli dokonca aj výstup do veže po točitých schodoch, hoci z kempingu sme do Bojníc zišli napešo :)

A kto už bude v Bojniciach, určite by si nemal nechať ujsť rotundu a jazierko s korytnačkami pod zámkom (vstup je bezplatný) či odfotiť sa pri Lipe kráľa Mateja (i keď deti skôr budú zaujímať rôzne predajné stánky či točená zmrzlina, ktorú tam predávajú na viacerých miestach).

Nie celkom fér sa mi zdalo zvolávanie detí a ich rodičov na prehliadku sokoliarov a šermiarov (keďže takéto vystúpenia máte tendenciu považovať za súčasť atrakcií patriacich k zámku, no nie sú) - keď prídete k vstupu „na pľac", zrazu zistíte, že vstupné na polhodinové predstavenie je okolo sedem eur na osobu, takže sa ako rodinka radšej otočíte (a budete chvíľu zlý rodič, ktorý deťom nedopraje to, čo chcú vidieť). Zrazu som si to dal do súvislosti s absolútnou absenciou rôznych atrakcií na Gemeri (Domica, Gombasek, Ochtinská jaskyňa) v minulých rokoch a zrazu som tú nevybavenosť Gemera začal vnímať pozitívne - pre peňaženku rodičov určite :) Ale to je zase iný extrém, tam by určite nik nestrávil celý deň ako my v Bojniciach, hoci sme si vlasne pozreli len zámok, rotundu a navštívili aj zrkadlové bludisko (nielen pre deti to bola zábava, verte mi!)

kemping

Ubytovanie pre stanujúcich (hoci tam majú k dispozícii aj chatky) - kemping Bojnice je ideálne riešenie. V cene kempingu máte nielen zdarma sprchu či WC (v oboch hrá celý deň rádio Expres:), ale aj použitie kuchynky, či zapožičanie dvojplatničky (od nich by sa taký kemping Hôrka na Zemplínskej Šírave veru mal čo učiť).

Kemping je obklopený vysokými borovicami, takže aj tienisté miesto v horúčavách pre umiestnenie stanu nebol problém nájsť. Okrem toho detské miniihrisko, hojdačky potešia aj deti (a rodičom ušetria čas na oddych namiesto vymýšľania programu vždy aktívnejším deťom). A neoceniteľnými boli aj rady správkyne kempingu (či zamestnankyne na recepcii, to už neviem) - len vďaka nej sme sa vybrali k zámku a späť napešo (a deti mali aj kratšiu turistiku v chládku lesa), či nás upozornila aj na odbočku, na konci ktorej je vyhliadka zo skaly na celé Bojnice. Ten pohľad stál za to!

Ďalší deň putovania po strednom (vlastne už aj po časti západného Slovenska) pokračoval smerom na Rajec. Tam máte tesne po sebe Čičmany, Rajeckú Lesnú, Rajecké Teplice - výber naozaj pestrý. Keďže nám vyšla táto cesta na pondelok (kedy je väčšina múzeí zavretá), rozhodli sme sa časť dňa stráviť na kúpalisku Veronika v Rajci - deti si užili svoje, štyri detské bazény, jeden s tobogánom, jeden so šmykľavkami, skrátka sme boli takmer stále vo vode, čistej a v horúčavách osviežujúcej.

jeden zo stále obývaných domov

No to len v druhej časti dňa. Čičmany totiž majú svoje dva sprístupnené domy otvorené aj v pondelky, takže sme ich nemohli obísť. A keďže tam aj k dvom domom boli obchodíky so suvenírmi či klasický dvor s posedením a vareným jedlom, neodolali sme domácim haluškám a posedeniu v tomto príjemnom prostredí. Takéto niečo mi chýba na Gemeri. Nie extrém ako v Bojniciach, ale z každého rožka troška, aby tam človek mohol chvíľku pobudnúť aj mimo prehliadky, ktorá trvala asi polhodinu a najmä deti môžu zistiť ako asi žili naši predkovia (a dospelákom bude vŕtať v hlave ako mohli v severnej časti Slovenska prežiť v drevených domčekoch, keď na juhu sa šialene všetko zatepľuje, hoci sú domy z tehál či paneláky z betónu - možno som sa mal lepšie učiť fyziku a chápal by som :)

Večerná prechádzka okolo jazierka v Rajeckej Lesnej je už iba pohodovým prídavkom po celom dni a kemping Slnečné skaly unavený človek využije naozaj len na osobnú hygienu (záchody a sprchy čistučké, so šetriacimi batériami, prístupná bola dokonca aj solárna sprcha na voľnom priestranstve) a prespanie, čo je možno aj škoda, pretože kemping v cene ubytovania ponúka pre deti detské ihrisko, hojdačky, lezeckú stenu, či možnosť vytešiť sa zo zvieratiek (kozičky, psíčkovia, ovečky) alebo vyspať sa v indiánskom típí (to už za poplatok). Ale deti si až na to típí vyskúšali všetko :)

Z Rajeckých Teplíc (odporúčam na noc teplejšie oblečenie, napriek horúčavám tam je na stanovanie v noci o dosť chladnejšie) smerom na Ružomberok môžete odbočiť k Strečnu, zastaviť sa v Žiline, či ísť ešte ďalej - k Oravskej priehrade (a hradu) alebo k slovenskému moru, najväčšej priehrade - Liptovskej Mare a odtiaľ podnikať ďalšie výletíky - napríklad k liptovským jaskyniam. My sme sa však rozhodli zísť cez Donovaly do Banskej Bystrice a na Donovaloch stráviť pol dňa v detskom rozprávkovom svete Habakuky, o ktorom sme už počuli, ale nevedeli sme si ho predstaviť. Deti sa tešili na rozprávkové - sami sme nevedeli čo vlastne. Keď sme však od parkoviska pri lanovke vyšli napešo k Habakukom (i keď sa dá autom až priamo k nim), takmer sme sa otočili, keď sme zistili tú cenu. Deti už však boli veľmi namotivované a už sme ich raz odbili v Bojniciach pri sokoliaroch, tak s tým, že veď sme tu prvý a posledný raz, sme si lístok zakúpili (zľavnený - 2 dospelí, 2 deti vyšiel na 25 eur!!!)

už nefunkčný východ z nich

Myšlienka Habakukov a ich stav v čase ich otvorenia mohli byť úžasné, ale dnes je to schátraná rozprávková dedinka (schátralosť vám naznačí už chýbajúce oko ježibaby pri vstupe), v ktorej boli asi najhodnotnejšie divadielka, ktoré hrali každú polhodinu (my sme stihli koniec O perníkovej chalúpke a celé Tri citróny). Detské ihrisko polorozpadnuté (a niektoré preleziačky aj životu nebezpečné - napr. drak mal vypadané a pouvoľňované stupaje, ktorými sa malo dať pôvodne dostať až k hlave, hojdačka vážka už bola úplne dopukaná (celá z dreva, viac by sa hodili klasické kovové) a jediný bezchybný bol asi drevený čarovný mlynček, ktorý vám po vhodení zlatej mince (ktorú ste si mohli zameniť za jedno euro) mohol vypľuť nejaké čipsy. Nakupovať (aj občerstvenie) sa tam dalo samozrejme len za tie ich zlaté a strieborné mince - habakuky, takže všetko bolo zaokrúhlené na celé euro alebo 50 centov a zamenené späť nerozmieňali, ak ste si nič nekúpili. Inak okrem originálnych názvov jedál (lapacinky, rožkopár) na nich nebolo originálne nič (snáď len to, že rožok bol úplne zosušený a deti ho museli zapíjať, aby ho vedeli zjesť). Napriek tomuto všetkému - myšlienka to mohla byť úžasná, aj jednotlivé budovy boli ako stavby originálne (napríklad bydlisko Mesačníka, alebo Medená hora či Zakliate mesto alebo Škrupinový zámok). Možno by sa mi tam hodil nejaký sprievodca, ktorý by nás sprevádzal a nemuseli sme pátrať po tom, čo je čo a živelne sa točiť dookola v tom malom priestore, ktorý Habakuky zaberajú (predstavoval som si ich priestrannejšie). Apropo, taká perlička - v jednej z budov boli na stoloch porozkladané knižky, reku na listovanie v čase oddychu, tak ako správny knihomoľ som sa pozrel, čo sú to zač. Za všetko stačí názov jednej z nich - sústružníctvo a iné spracovanie kovov (alebo také čosi, nepamätám si presne názov, proste nejaká vyradená kniha zo sedemdesiatych

rokov). A keď sme ešte na WC museli zháňať papier a po čistej vode na pitie som musel pátrať (nachádza sa za jedným z pódií), boli sme radi, že konečne odchádzame (hoci deti si tam našli viac pozitív ako my dospelí, napríklad malé kozičky a prasiatka, ktoré tam v jednej z ohrádok chovali).

fontána

Banská Bystrica nás však odmenila za našu trpezlivosť naozaj kráľovsky. V slnečnom horúcom počasí sme auto odparkovali bezplatne v podzemnej garáži Europy (prvé tri hodiny parkovania sú zdarma) a my sme sa mohli ísť najesť, ale aj sa prejsť k fontáne, ktorá je síce najkrajšia večer, ale potešila aj cez deň (a nielen mňa, deťom by veľa nechýbalo a boli by mokré ako myšičky :) a zmrzlina k tejto prechádzke po zelenej pešej zóne (čo si všimol aj môj syn, akú neobvykle peknú zelenú cestu tu majú) jednoducho nesmela chýbať! Spomenul som si na niekdajšie motto nejakých bystrických novín: „Zaživa v Banskej Bystrici, po smrti v nebi," a ticho som Bystričanom závidel (a nielen ich pešiu zónu s fontánou:).

A kam z Bystrice? Turisti s väčšími deťmi by nemali obísť Tajov (aj tam je vraj kemping, pôvodne sme plánovali vyskúšať aj ten) a možno Harmaneckú jaskyňu, no menším deťom bude určite chýbať kúpalisko, takže môžu vyskúšať to v Banskej Bystrici, alebo po ceste v Kováčovej, či v samotnom Zvolene. Kto chce ochutnať minerálnu vodu, odporúčam ísť po starej ceste k minerálnym prameňom na Sliači, ak má jedno z detí nedostatok železa, bude tá cesta dokonca aj užitočná, keďže jeden z prameňov má vysoký obsah železa.

Cesta autom a so stanom po Slovensku môže byť inšpiratívna a plná pozitívnych zážitkov pre človeka v akomkoľvek veku, ale ak máte malé deti a na dovolenku len určitý vymedzený finančný obnos, určite sa vám takáto cesta oplatí minimálne tak ako nejaká dovolenka pri mori, kam deti potrebujú pas, kde možno preležíte týždeň na pláži a budete musieť deťom neustále vymýšľať nejaký ten program mimo kúpania. Trošku vás unaví šoférovanie či opakované stavanie a skladanie stanu, no uvidíte kus svojich koreňov a deťom poskytnete okrem bláznenia na kúpalisku či v priehrade aj drobné mince poznania vlastnej krajiny, poznania koreňov z ktorých pochádzajú a raz určite budú vedieť, kam patria a kde je ich domov...

CENY v KEMPINGOCH:

ZVOLEN, kemping NERESNICA: stan: 3,5O / auto: 3 / dospelá osoba: 3

BOJNICE: stan: 4 / auto: 2 / dospelá osoba: 3

RAJECKÉ TEPLICE, kemping Slnečné skaly: stan: 2,50 / auto: 2,50 / dospelá osoba: 2,50

RUŽINÁ, kemping Divín: stan: 3,50 / auto: 2 / dospelá osoba: 2

Štefan Kohári

Človek, ktorý na blogu nemieni odhaľovať svoju dušu, ale poukazovať na to, čo by sme možno vidieť mali, no nie vždy vidíme... Zoznam autorových rubrík:  PostrehyRecenzieSúkromnéNezaradené